Strategii de manipulare a poporului român
Cei mai mulți
români preferă sa ignore faptul că sunt ținuți ca niște sclavi de către cei
care conduc această țară, și acest lucru se întâmplă din câteva cauze: educație
precară, complexitatea situației, lipsa de credință că se mai poate face ceva,
lipsa de credință că “oricum nu pot eu sa schimb sistemul – așa că nu ma mai
interesează” etc. O altă cauză foarte importantă din cauza căreia românii sunt
atât de apatici și leșinați când vine vorba de propriile drepturi și libertăți,
când vine vorba de dreptate și normalitate, este faptul că au creierele
spălate, îmbâcsite cu tot felul de concepții greșite despre ce e bine și ce e
rău, ce e normal și ce e anormal.
Manipularea psihologică este un tip de influență
socială care urmărește schimbarea percepției sau comportamentului celorlalți cu
ajutorul unor tactici ascunse, amăgitoare sau chiar abuzive. Pentru că
manipulatorul își urmărește doar propriile interese, deseori în detrimentul
altora, aceste metode pot fi considerate exploatatoare, imorale și înșelătoare.
Influența
socială nu este în mod necesar negativă. De exemplu, doctorii pot încerca să
convingă pacienții să renunțe la obiceiurile nesănătoase. În general, influența
socială este percepută ca fiind inofensivă atunci când se respectă dreptul
celui influențat de a alege. În funcție de context și motivații, influența
socială poate fi considerată manipulare ascunsă.
Cele 10 strategii de manipulare a maselor
1. A distrage în permanenţă atenţia
publicului. Departe de
adevăratele probleme sociale, captivată de subiecte fără importanţă adevarată.
A ţine mereu publicul ocupat, ocupat, ocupat, fără nici “un timp pentru
gândire” scrie Chomsky.
2. A cauza probleme şi apoi, a oferi soluţii. Aceasta metodă se mai numeşte şi ’’ problema
– reacţie – soluţie” La început, se creeaza problema, sau „situaţia”, prevăzută
pentru a suscita o anume reacţie a publicului, pentru ca tocmai acesta să ceară
măsurile mai dinainte stabilite pentru a fi acceptate. De exemplu: dezvoltarea
intenţionată a violentei urbane sau organizarea de atentate sângeroase,
pretinse antisemite, pentru ca publicul să ceara legi represive, în
detrimentrul libertăţii.
3. Strategia „în degradeu”. Pentru ca publicul să accepte o măsură
inacceptabilă, este de ajuns să fie aplicată în mod progresiv, în ’’degradeu”,
pe o durată de zece ani.În acest fel, au fost impuse condiţii sociale şi
economice absolut noi din 1980 pâna în 1990. Şomaj masiv, imigraţie – invazie,
precaritate, flexibilitate, delocalizări, salarii care nu mai asigură un venit
decent, iata schimbările care ar fi provocat o revoluţie dacă ar fi fost
aplicate în mod brutal.
4. Strategia acţiunii cu date diferite. O altă manieră de a obliga publicul să
accepte o hotărâre nepopulară este de a o prezenta ca “dureroasă, dar
necesară’’, obţinând acordul publicului în prezent, pentru aplicarea în viitor.
Este mult mai uşoară acceptarea unui sacrificiu viitor decât al unuia apropiat.
În primul rând, pentru că efortul nu trebuie făcut imediat, apoi, pentru că
publicul are mereu tendinţa de a nădăjdui ’’totul va merge mai bine mâine” şi
că sacrificiul cerut va putea fi evitat. În fine, această manieră lasă
publicului timp pentru a se obişnui cu ideea schimbării, pe care o va accepta
cu resemnare la momentul venit. Exemplu recent: trecerea la Euro şi pierderea
suveranităţii monetare şi economice, acceptate de ţările europene între 1992 –
1995 şi aplicate în 2002.
5. A se adresa publicului ca unor copii mici. Cea mai mare parte a publicităţilor
destinate marelui public folosesc discursuri, argumente, personaje şi un ton
absolut copilăreşti, aproape debile, ca şi cum spectatorul ar fi un copil mic
sau un handicapat mental. De ce oare ? ’’de 12 ani.” Dacă ne adresăm unei
persoane ca şi cum ar avea 12 ani, atunci aceasta, prin sugestibilitate şi cu o
oarecare probabilitate, va avea un răspuns sau o reacţie tot atât de lipsita de
simţ critic ca a unui copil de 12 ani” analizează Chomsky.
6. A face apel mai mult la partea emoţională
decât la gândire.
Este o
tehnică clasică pentru a opri analiza raţionala şi, deci, simţul critic al
oamenilor. Ïn plus, folosirea emoţionalului deschide accesul la subconştient,
pentru implantarea unor anumite idei, dorinţe, spaime, pulsiuni sau
comportamente.
7. Menţinerea poporului în neştiinţă şi
prostie. A face în
aşa fel ca poporul să nu înţeleagă tehnologiile şi metodele folosite pentru
controlarea şi robirea lui. Calitatea educaţiei dată claselor inferioare
trebuie să fie cât mai slabă, încât prăpastia de neştiinţă, care separă clasele
de jos de cele de sus să fie şi să rămână de neînţeles de cele dintâi.
8. A încuraja publicul să se complacă în
mediocritate. A încuraja
publicul să creada că e ”bine” să fii prost, vulgar şi incult. A-l îndopa cu
seriale americane şi emisiuni de tele-realitate, nişte dobitocenii monstruoase.
9. A înlocui revolta cu învinovăţirea. A face omul să creadă că numai el singur este
vinovat de propria-i nenorocire, din cauza unei inteligenţe insuficiente, sau a
capacităţilor şi eforturilor necorespunzatoare. Astfel, în loc să se ridice
împotriva sistemului, individul se subestimează şi se învinovăţeşte, ceea ce
crează o stare depresivă, având ca efect abţinerea de la acţiune. Şi, fără
acţiune, nu există revoluţie !
10. A cunoaşte oamenii mai bine decât se
cunosc ei înşişi.
Ïn ultimii
50 de ani, progresele fulgerătoare ale ştiinţei au săpat o prăpastie crescândă
între cunoştinţele publicului şi acelea deţinute şi folosite de elitele
conducătoare. Mulţumită biologiei, neurobiologiei şi psihologiei aplicate,
”sistemul” a ajuns la cunoaşterea avansată a făpturii omeneşti, fizic şi
psihic. Sistemul cunoaşte individul mediu mai bine decât el însuşi Aceasta
înseamnă că, în majoritea cazurilor, sistemul deţine un control mai mare şi o
putere mai importantă asupra oamenilor decât ei înşişi.
Sursa:
stareanatiunii.com, comunitate.ziare.com
Comentarii
Trimiteți un comentariu